Het Nieuw Betuws Kamerkoor is op 1 januari 2012 ontstaan uit een fusie tussen Het Betuws Kamerkoor (standplaats Bemmel) en het Huissens Kamerkoor.

Het Huissens Kamerkoor, opgericht in 1997, verwierf lokale bekendheid met kleine en intieme optredens met liederen uit de Renaissance, Vroeg Barok, de  Klassieke periode en met moderne liederen. Ook met kerstoptredens in onder andere de Stevenskerk in Nijmegen en in het kerkje van het Openluchtmuseum.

Het Betuws Kamerkoor uit Bemmel, opgericht in 1996, is in 2008 begonnen met het vestigen van een traditie in Lingewaard door het geven van passie/requiem concerten. Zo voerde het koor o.a. het Requiem van Fauré in de oorspronkelijke, intieme, versie met 2 solisten en klein ensemble uit en ‘the Crucifixion’ van John Stainer. In 2011 oogstte het koor veel waardering met o.a. het Stabat Mater van Pergolesi in een bijzondere versie voor vierstemmig koor en strijkorkest met als soliste sopraan Claudia Wijers en begeleid door een professioneel strijkensemble.

Met de fusie tussen beide koren in 2012 werd een bredere basis gelegd voor kwalitatief hoogstaand kamerkoor. Dat het is gelukt is wel gebleken uit de reeks prachtige grote concerten die na deze fusie zijn gegeven.

Het eerste grote concert van Het Nieuw Betuws Kamerkoor was de uitvoering van het Requiem van Chilcott in 2013. Zowel uitvoerders als publiek waren zo gegrepen door deze in Nederland relatief onbekende compositie dat al snel besloten werd het niet bij een eenmalige uitvoering te laten. In maart 2015 volgde de reprise, dit keer in Huissen voor een uitverkochte kerk en met zeer grote publiekswaardering.

In november 2016 werd het Stabat Mater van de hedendaagse Britse componist Karl Jenkins uit. Jenkins hanteert in zijn muziek een eclectische stijl met invloeden uit de klassieke muziek, pop en jazz en vooral Oosterse muziek. Deze uitvoering maakte veel los bij het talrijke publiek (ongeveer 400 bezoekers) m.n. door de deelname van de uit Syrië gevluchte zangeres Shaza Hayek. Zij gaf de muziek een zeer authentieke uitstraling die zeker ook de door ons uitgenodigde Syrische bezoekers ontroerde. Het instrumentale ensemble was van hoog niveau en droeg wezenlijk bij aan het succes van dit concert.